O calatorie pe calea ferata trans-siberiana este una dintre cele mai pitoresti din lume. Intinzandu-se pe doua continente, linia feroviara leaga nordul frigid al Pacificului de Marea Baltica. Intre aceste doua puncte se afla cel mai mare lac natural din lume, Orasul Interzis, Kremlinul, stepa mongola si kilometri intregi de taiga neatinsa pana acum de piciorul omului.

Pentru cei care isi planifica o calatorie trans-siberiana, primii pasi pot fi cei mai confuzi. In cele ce urmeaza, ai o lista cu deciziile pe care trebuie sa le iei inainte de a pleca.

O calatorie cu trans-siberianul se poate transforma in aventura vietii tale

Alege un traseu

Ruta clasica trans-siberiana incepe in Moscova si dureaza sapte zile in sir. Trenul ajunge in final la Vladivostok, un oras-port destul de neingrijit, aflat la Oceanul Pacific. In Vladivostok gasesti in prezent un amestec cosmopolit de imigranti chinezi si alte natii asiatice, iar sentimentul care domina acest oras este unul distinct. Nu abunda in atractii turistice, dar merita sa hoinaresti cateva zile prin el. Daca iti continui calatoria spre est, poti lua de aici feribotul catre Coreea sau Japonia.

Cele doua trasee ale trans-siberianului

Ruta trans-manciuriana strabate aproape intreaga Rusie in lungime, inainte de a ajunge in China. Dupa ce treci de Lacul Baikal si de orasul Chita, trenul o ia catre sud-est. Aceasta ruta poate starni interesul turistilor in timpul iernii, acestia putand sa se opreasca in orasul Harbin, unde pot asista la spectaculosul festival anual al iernii. Punctul terminus al calatoriei este Beijing, de unde turistii pot merge mai departe, sau pot zbura acasa, de pe aeroportul international.

Ruta trans-mongola traverseaza trei tari, luand-o spre sud, in Mongolia, inainte de a se incheia in Beijing.  Aceasta este cea mai buna ruta pentru cei care vor sa experimenteze lucruri diferite. Dupa cateva mii de kilometri prin Rusia, trenul o ia prin stepa salbatica si de o frumusete ireala din Mongolia. Un popas in Ulan Bator, capitala momgola, permite turistilor sa petreaca ceva timp in una dintre cel mai putin explorate tari din Asia. Ultima oprire este din nou in Beijing, optiunile aici fiind variate.

Alege un tren

Daca dispui de bani suficienti, poti incerca sa faci rezervare la trenuri cu numere mici, precum 2, 6 sau 20. Acestea sunt trenuri expres, numite si “trenuri de viteza” sau “firmenny”, ideale pentru parcurgerea distantelor lungi. Trenurile care au numere mai mari deservesc mai multe rute, fac opriri mai dese si au dotari mai putine. Cele care se indreapta catre est nu sunt nici macar numerotate; cele care se indreapta spre vest sunt numerotate impar.

Trenurile care traverseaza Siberia sunt foarte diferite

“Rossiya” (trenul numarul 2, care merge spre est) parcurge peste 9600 de kilometri de la Moscova la Vladivostok si inapoi. Cel mai clasic dintre toate, trenul Rossiya iti ofera o experienta ruseasca autentica. Oamenii de afaceri care merg catre si dinspre metropolele din vest sau localnicii care merg pe distante lungi, pentru a-si vizita familiile, iau de obicei acest tren. Vagoanele s-ar putea sa ti se para ciudate – asta pana te imprietenesti cu cativa rusi, care te pot invita la o sesiune nesfarsita de vodca si gustari.

“Baikal” (numarul 10) merge de la Moscova la Irkutsk.  Daca vrei sa cobori la Lacul Baikal, acest tren este alegerea ideala. Ca si “Rossiya,” “Baikal” este un tren rapid si relativ curat.

Trenurile internationale opereaza pe rutele trans-manciuriana si trans-mongola. Adesea, vagoanele restaurant cu care sunt dotate acestea (uneori si personalul) se schimba in fiecare tara. In aceste trenuri vei intalni un amestec de pasageri internationali, printre care oameni de afaceri chinezi, fermieri mongoli, turisti obisnuiti si rusi care merg in Asia pentru afaceri. Trenul numarul 4 si-a castigat reputatia de a fi trenul cel mai social, cei care calatoresc cu el imprietenindu-se pentru a face schimb de impresii de calatorie si de mancare. Trenul numarul 20 merge pe ruta trans-manciuriana de la Moscova, iar numarul 4 merge pe cea trans-mongola, prin Ulan Bator.

Daca vrei sa faci popasuri in diferite locatii, trenurile locale pot fi o alegere buna pentru bugetul tau. Pe distante lungi ele nu sunt foarte confortabile, dar se potrivesc perfect pe cele scurte.

Pentru a nu ingheta, alege totusi sa traversezi Siberia vara

Alege o clasa

Exista trei clase: platzcart, kupe si vagon de dormit. Cea mai ieftina optiune, platzcart, are compartimente deschise in care se poate dormi, fiecare avand cate opt paturi. Platzcart este pentru socializare si mai putin pentru intimitate. Optiunea pentru clasa a doua, kupe, iti ofera compartimente cu patru paturi. Mult mai curate si mai intime, vagoanele kupe au si incuietori pentru usi. Optiunea de top este un vagon de dormit cu doua paturi. Destul de scump, el iti ofera cea mai luxoasa experienta cu putinta, aleasa de cele mai multe ori de catre oamenii de afaceri sau de catre cei pentru care confortul este o prioritate.

Toate vagoanele de dormit au acces la baie (a carei curatenie depinde de clasa si de tren) si sunt dotate cu samovar. Insotitorul de tren, sau “provinista”, se ocupa de mentinerea ordinii in tren si are grija ca samovarul sa fie umplut in mod constant cu apa calda.

Decide asupra momentului calatoriei

Fiecare anotimp iti ofera o alta experienta de calatorie. Daca esti interesat de peisajul inghetat al Siberiei, alege iarna, dar trebuie sa stii ca temperaturile in luna ianuarie in Irkutsk pot ajunge pana la -26ºC. Vara, marile orase devin cu adevarat toride, dar in orasele siberiene mai mici, vremea este mai placuta si ideala pentru plimbari. Sfarsitul primaverii si inceputul toamnei sunt si ele doua momente placute ale anului si mai putin aglomerate.

Decide cand sa mergi mai departe si cand sa te opresti

Sunt oameni care au facut o adevarata pasiune pentru calatoriile trans-siberiene. Acestia pretind ca un adevarat pasionat de calatorii cu trenul, merge de la Moscova la Vladivostok fara a cobori din el, preferand sa admire peisajul de la fereastra. O experienta de neuitat, placerea sta in drumul in sine mai mult decat orice altceva (asta numai daca nu esti un mare fan al taiteilor instant).

Fara a fi un oras turistic, Vladivostok, punctul terminus al calatoriei trans-siberiene, este o localitate interesanta

Dar pentru multi, un astfel de test de rezistenta nu suna foarte tentant. Majoritatea turistilor prefera sa coboare din tren in anumite orase, sa petreaca cateva zile acolo, pentru a intrerupe cumva monotonia. Plus ca asa ai acces la unele dintre cele mai spectaculoase obiective turistice din Rusia. Printre opririle care se bucura de popularitate, se numara Novosibirsk, Ekaterinaberg, Krasnoyarsk, Irkutsk si Ulan-Ude, precum si Harbin (aflat pe ruta trans-manciuriana) si Ulan Bator (pe cea trans-mongola).

Unde, cat de des si pentru cat timp te opresti este o alta decizie importanta pe care trebuie sa o iei inainte de plecare. Un popas spontan intr-o asezare pitoreasca poate parea tentant, dar de fapt, te poate face sa “naufragiezi”. Nu vei mai putea apoi sa iei orice tren, in baza biletului pe care il ai si vei fi obligat sa cheltui bani pentru a cumpara altul. Nu exista bilete universal valabile pentru toate rutele trans-siberiene; fiecare tren are propriile sale preturi si tarife. Pasagerii trebuie sa isi procure bilete separate pentru fiecare segment de calatorie.

In orice caz, nu lasa acest inconvenient sa te descurajeze si sa te faca sa renunti la aventura. Intreaga Rusie te asteapta sa o descoperi. Petrecerea a cateva zile intr-un orasel siberian poate fi cea mai buna alegere pe care o poti face.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

One Response

  1. andrei

    Foarte interesant articolul. Am urmarit un film care se numea asemanator cu titlul articolului. Totusi, care ar fi un cost mediu pentru un asemenea traseu turistic?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.


+ 5 = 6