Ai auzit probabil multe povesti despre orasul Amsterdam, cele mai multe dintre ele fiind adevarate. Cu toate acestea, exista inca multe lucruri utile pe care trebuie sa le stii si tot ce vei citi in cele ce urmeaza te va ajuta sa iti planifici asa cum trebuie o calatorie. Iata asadar ce trebuie sa stii despre Amsterdam.

Bicicletele le intalnesti la tot pasul, dar nu e cea mai buna idee sa inchiriezi una

Una dintre multele ciudatenii ale orasului Amsterdam este aceea ca bicicletele domina drumurile si viata urbana olandeza in acelasi fel in care masinile domina orasul Los Angeles, de exemplu. Chiar langa principala gara din oras, exista o parcare imensa, care se intinde pe 6 nivele, numai pentru biciclete. Alt lucru interesant pe care il vei observa imediat este acela ca aproximativ 99% dintre aceste biciclete sunt ceea ce se cheama “omafiets” (bicicleta bunicii), intrucat ele arata toate de parca ar fi produse de aceeasi fabrica, cu 60 de ani in urma.

Si totusi… cam multe biciclete!

Cultura ciclista a orasului Amsterdam este un pic complicata, iar inchirierea unei biciclete in oras se poate face usor si intrucatva cu bani putini, dar experienta nu este atat de cool pe cat te-ai astepta. Pistele fara sfarsit destinate ciclistilor sunt aproape intotdeauna pline de olandezi care se deplaseaza in toate directiile, dar parca cu incetinitorul, asa ca grupul tau pe doua roti nu va face altceva decat sa incurce si mai mult circulatia si chiar sa-i enerveze pe localnici. Alt lucru oarecum surprinzator este acela ca a gasi un loc bun in care sa iti poti parca bicicleta, atunci cand ajungi la destinatie, este adesea mult mai dificil decat ti-ai imagina vreodata. Inchiriaza o bicicleta pentru o zi si fa o excursie pana la niste mori de vant sau intr-o suburbie, dar nu o inchiria pentru toata perioada cat stai in oras.

In oras sunt putine masini

Atunci cand ajungi pentru prima oara in Centraal Station in Amsterdam, vei vedea locurile speciale unde sunt parcate taxiurile, apoi o intersectie aglomerata si plina de masini, unde te poti rataci cu usurinta. Dar odata ce parasesti aceasta zona, daca nu mergi mai departe pe una dintre cele mai aglomerate strazi din oras (numita Damrak), rar vei vedea masini in zona. Transportul public din Amsterdam este un sistem cu adevarat fantastic, alcatuit in principal din tramvaie, dar si cateva autobuze si chiar o retea de transport subteran. Adauga apoi bicicletele de care vorbeam mai sus si vei realiza ca masina nu isi dovedeste in niciun fel utilitatea.

Traficul auto e lejer in Amsterdam

Da, asta intr-o oarecare masura datorita faptului ca parcarea in Amsterdam este scumpa iar locurile sunt greu de gasit, iar rezultatul este acela ca numai foarte putini oameni conduc o masina. Acest lucru da nastere unui oarecare sentiment de calm, pe care il mai poti gasi numai in Venetia, Italia. Calmul acesta este intrerupt adesea de un localnic al carui claxon de bicicleta incearca sa iti reaminteasca ca stai in calea sa, pe pista destinata vehiculelor cu doua roti. Tramvaiele sunt aproape silentioase, iar clopotelul lor te avertizeaza rapid ca ar fi bine sa te dai la o partea din calea lor. Totusi, marea majoritate a orasului este dominata de pietoni, sau de pietoni si biciclisti, ceea ce te face sa te simti din multe puncte de vedere ca intr-un adevarat paradis urban verde.

In centrul orasului nu exista cladiri de birouri

Acesta este un alt aspect pe care poate nu il vei remarca imediat. Intregul centru al orasului (zona turistica) este dominata de casele insirate de-a lungul canalului ce dateaza din secolul 17, amestecate cu hoteluri si cartiere de blocuri si la prima vedere nu iti dai seama ca aceasta importanta capitala europeana ar trebui sa fie impanzita si de cladiri de birouri. Dar arhitectii orasului au decis cu foarte multa intelepciune sa construiasca aceste complexe de cladiri in alte zone, astfel incat sa nu creeze o competitie intre companiile imobiliare, atat de nebuneasca, incat toate hotelurile sa incaseze averi uriase.

Fara cladiri de birouri in centru

Rezultatul final ese acela ca firme mari precum Heineken, ING Group, Philips, si ABN-Amro, isi au sediile in aceste zone de afaceri, care se afla in jurul garilor, in afara orasului. Parcarea pentru biciclete care se intinde pe 6 etaje? Este plina de bicicletele celor care locuiesc in oras si iau trenul doar o statie pana la birou. Aceasta caracteristica a orasului face vizitele aici mult mai placute si in fapt, chiar mai ieftine.

Legea impotriva fumatului din anul 2008, a facut si mai ciudata situatia cafenelelor din oras

Stii deja probabil ca in Amsterdam exista in jur de 150 “coffee shops”, unde oricine are peste 18 ani, poate cumpara marijuana sau hasis, pe care le pot fuma chiar la fata locului. Ei bine, in anul 2008, in luna iulie, orasul a intrat in ‘clubul nefumatorilor’, ceea ce a facut ca situatia sa devina foarte ciudata in aceste cafenele (coffeeshops, intrucat olandezilor le place sa alature cele doua substantive). Este la fel de adevarat ca majoritatea europenilor prefera sa fumeze marijuana combinata cu tutun, dar in prezent acest lucru este ilegal, cu exceptia zonelor special amenajate din anumite locatii.

Treaba cu coffeeshop-urile nu mai e ca pe vremuri

Asa ca gandeste-te. Un politist poate intra intr-o astfel de cafenea plina de indivizi care au creierul inecat in marijuana si singurul tip care amesteca si niste tutun in foita de tigara, este si singurul care incalca legea. In fapt, locatia si nu patronii va avea probleme, dar lumea ia lucrurile astea in serios. Majoritatea cafenelelor au instalate un perete de sticla, care separa fumatorii de nefumatori, asa ca nu e greu sa gasesti un loc in care sa fumezi ce iti place. Cu toate acestea, este o ciudatenie faptul ca marijuana este perfect legala, in timp ce tutunul nu..

Prostitutia este legalizata si trebuie neaparat sa ajungi macar odata in Cartierul Rosu

Ca si in alte parti ale Europei, prostitutia este legalizata in Olanda si reprezinta totodata si o atractie turistica de prim rang prin Cartierul Rosu din Amsterdam. Este perfect de inteles de ce ai putea avea o mica ezitare inainte de a porni la drum si poate ca dupa ora 8 seara ar trebui sa eviti aceasta zona, dar in timpul zilei, ea nu trebuie ratata. Ea este cu siguranta cea mai frumoasa parte a acestui oras minunat si totodata si cel mai vechi si incarcat de istorie cartier.

Red Light District, o alta atractie importanta a orasului. Foto: Rupert England

Cartierul Rosu arata in cea mai mare parte absolut normal, desi exista si cateva sex-shopuri in zona, care adauga un plus de picanterie acestor locuri. Apoi urmeaza cateva strazi in care poti vedea prostituatele fliratnd cu trecatorii, in speranta incheierii unei afaceri avantajoase pentru ambele parti. Fetele pot fi gasite de-a lungul a doua mari canale, dar pe majoritatea le poti intalni pe strazile lungi si inguste. In timpul zilei, ferestrele stabilimentelor sunt goale si ceea ce vei vedea in zona sunt doar grupurile de turisti, localnicii mergand la lucru si politisti din abundenta stand cu ochii pe hotii de biciclete. Chiar daca inca nu iti surade ideea de a te plimba prin aceasta zona singur, merita sa incerci turul descris mai sus, prilej cu care vei afla nenumarate povesti din partea locului.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Responses

Leave a Reply

Your email address will not be published.


− 4 = 2